View Poll Results: Hvordan har du det med artikler som denne på Plantedebat?

Voters
3. You may not vote on this poll
  • Det er noget hø!

0 0%
  • Det er fint!

2 66.67%
  • Kan ikke se ideen..

0 0%
  • Jeg er ligeglad..

1 33.33%
Results 1 to 9 of 9

Thread: Artikel: Økologisk køkkenhave med giftfrie grøntsager fra egen have

Administrator
    Time Online
    27 Minutes 43 Seconds
    Avg. Time Online
    14 Seconds

Exclamation Artikel: Økologisk køkkenhave med giftfrie grøntsager fra egen have

[size=large]Økologisk køkkenhave med giftfrie grøntsager fra egen have[/size]
    Af: Søren Breiting

Husker du, hvordan helt frisk-opgravede nye kartofler smager? Vil du gerne være sikker på at kunne servere grøntsager til dine børn uden gifte? Du kan med stor glæde omlægge en del af haven og dyrke økologiske gulerødder, bønner, kartofler, ærter og krydderurter som persille. Her ser du, hvordan. Det er hverken svært eller uoverkommeligt.

[attachment=181]
    [size=xx-small]Kitchen herb garden fra Maya's Garden Journal [/size]

I modsætning til almindelig dyrkning af grøntsager, så betyder økologisk dyrkning, at man helt undgår sprøjtegifte og kunstgødning.
    I stedet udnytter man den måde, naturen fungerer af sig selv på. Så man lægger vægt på, at der er et rigt biologisk liv i jorden, og at planterne bliver så sunde og modstandsdygtige som muligt.

Her er i korthed nogle principper for økologisk køkkenhave:

• Hav jorden dækket med enten levende planter eller med døde plantedele.
    • Hav vekseldrift, så den samme slags plante ikke vokser samme sted flere år i træk.
    • Brug bælgplanter (bønner, ærter) til at tilføre jorden kvælstof.
    • Gød jorden med kompost.
    • Lad regnormene klare gravearbejdet (så vidt muligt)
    • Bland flere typer planter, f.eks. rækker af løg og gulerod mellem hinanden.

Omlægning af gammel græsplæne til økologisk køkkenhave

Selv har jeg haft gjort det, at jeg vendte græstørvene om, dvs. gravede jorden på traditionel facon, om efteråret og dryssede god kompost over det gravede areal.

Om foråret satte jeg kartofler i hele stykket. Kartofler er gode, fordi det er let at holde et stykke med kartofler rent for ukrudt.

Som følge af den gamle græsplæne kan der komme en del angreb af smelderlarver i kartoflerne, men kartoflerne kan stadigt anvendes. I mit tilfælde var det aldrig noget større problem.

Efter tidlige kartofler kan jorden sås eller tilplantes med salat, radiser eller spinat.
    Efter senere kartoffelhøst bør jorden dækkes af en ’grønafgrøde’, det vil sige, at man sår en plante, der har til formål at forbedre jordens kvalitet. Den høstes ikke, men hugges om, eller får lov at blive slået ihjel af frosten. Gul sennep er et eksempel på en grønafgrøde.

En god kompostbunke er en vigtig del af omsætningen i den økologiske køkkenhave. Komposten fremstilles af visne og grønne planter fra haven i det hele taget (husk uden gift), og gerne organisk affald fra køkkenet.

Omdannelsen af planteaffald til en god kompost tager nogle få måneder, hvorefter den kan fordeles hvor afgrøderne har mest brug for det. I det lange løb virker komposten kraftigt forbedrende på jorden frugtbarhed.

Når du omlægger til økologis køkkenhave, så start med et mindre område, så du har styr på processen. Så kan du udvide år for år, efterhånden som det hele udvikler sig for dig.

Troels V. Østergaard har været en af pionererne inden for økologisk køkkenhave i Danmark. Hans lille grundbog er stadigt noget af det bedste for at komme i gang med dyrkning af økologisk køkkenhave:
    Økologisk køkkenhave Af Troels V. Østergaard
    Den står på alle landets biblioteker, men er værd at have ved hånden i reolen hjemme. Det samme glæder flere af hans senere bøger om økologisk køkkenhave.

Tidskriftet Praktisk Økologi udgives af Landforening for Praktisk Økologi http://www.praktiskoekologi.dk/ , og det er nok værd at følge med i.

Forfatter resurse box:- Søren Breiting er uddannet biolog og lektor på Danmarks Pædagogiske Universitet. Han har i mange år arbejdet med økologisk køkkenhave og serveret økologiske grøntsager for sin store familie. Se mere om Sørens arbejdsområder på http://www.breiting.net/

Artiklen er fra Gratis Artikler
    Attached Images Attached Images

Overgartner
    Time Online
    N/A
    Avg. Time Online
    N/A

RE: Artikel: Økologisk køkkenhave med giftfrie grøntsager fra egen have

Det er helt fin med sådanne artikler synes jeg. Det kan give nogle nye perspektiver!!

Bortset fra det, så synes jeg det burde være FORBUDT at almindelige haveejere overhovedet bør bruge sprøjtemidler af nogen som helst art!!!

Kunstgødning har jeg brugt lidt af og så organisk gødning. Men gør det sidste det til en økologisk have??

Når jeg slår græs, samler jeg aldrig op, så den kan gøde sig selv. Jeg har en fin plæne også selvom der er ret tørt. Naboen derimod samler græsafklippet op og kører det til genbrugspladsen - hvor det så godt nok bliver komposteret, men så skal han også gøde!!! Det slipper jeg for.

Grønthøster
    Time Online
    N/A
    Avg. Time Online
    N/A

Økologi er helt fint, men der er også haveejere som kæmper en brav kamp på stor områder mod vilde brombær, tidsler, skvalderkål, vinca og andre af fandens opfindelser. I sådanne tilfælde forstår jeg godt at de tyr til de skrappe midler, hvis bare de overholder dosis. Når det sorte plastic ikke kan klare opgaven opgiver man let. Jeg slås mod masser af vinca og når armene bliver for lange drømmer jeg om Round-up.

Overgartner
    Time Online
    N/A
    Avg. Time Online
    N/A

Brombær og skvalderkål slås jeg også med. De kommer ind fra naboen som har et stort vildnis ind mod os.Og naboen passer ikke andet end lige at slå græsset da huset for tredie år er til salg!!

Men jeg bander også arkitektens trøst LANGT væk! Jeg fik heldigivis lov til for to år siden at rydde et stort område af omtalte nabos, for arkitektens trøst som i den grad havde overtaget al beplantning og bare groede uhæmmet videre. Det kvalte simpelten alt på sin vej. Og du kan tro jeg er på vagt efter den midste der skulle spire frem nu og fjerner det STRAKS!!!

Pløjer
    Time Online
    N/A
    Avg. Time Online
    N/A

Artiklen har lige beskrevet den måde vores køkkenhave fungerer.
    Al form for sprøjtegift og kunstgødning er banlyst!!! Vi har gødet med hønsegødning i pilleform.....det er utrolig efektivt.
    Det er første år vi har haven som vi overtog total forfalden og ikke holdt i mange år. Alle grøntsager vi har dyrket er blevet til noget og den bugner stadig af massere af lækre ting vi spiser af hver dag.

Det vi kæmper mest med er senegræs, men jeg kunne ikke drømme om at sprøjte.

Grønthøster
    Time Online
    N/A
    Avg. Time Online
    N/A

For en del år siden var der i nabolaget et gammelt forladt husmandssted som skulle rives ned. Jeg var indenfor af nysgerrighed, og på indervægene groede der vedben udefra, igennem murværket i fugerne. Det siger lidt om hvor stærk den plante er.

Overgartner
    Time Online
    N/A
    Avg. Time Online
    N/A

Quote Originally Posted by Anja
    Artiklen har lige beskrevet den måde vores køkkenhave fungerer.

....., men jeg kunne ikke drømme om at sprøjte.
    Dejligt at høre at du ikke vil bruge gift! Jeg har det lille problem at min mand ikke helt er af samme opfattelse og det ærgrer mig . Jeg tror nemlig at vil ALLE har ansvar for vores planet!

Jeg kæmper i mod så godt jeg kan!!

Pløjer
    Time Online
    N/A
    Avg. Time Online
    N/A

Dejligt at høre at du ikke vil bruge gift! Jeg har det lille problem at min mand ikke helt er af samme opfattelse og det ærgrer mig . Jeg tror nemlig at vil ALLE har ansvar for vores planet!

Jeg kæmper i mod så godt jeg kan!!
    [/quote]

Jeg er så heldig at både min kæreste og jeg har samme mening om den sag. Hans far derimod(som er tidligere landmand) har ingen problemer med at bruge lidt kunstgødning. Han har været meget overrasket over hvor godt det hele vokser, og hvor store grønsager vi har fået, med kun hønsemøg

Overgartner
    Time Online
    N/A
    Avg. Time Online
    N/A

Knus