Results 1 to 5 of 5

Thread: Pæoner

Junior Member

Pæoner

Hej
    Nogen der ved hvordan man får pæoner til at formere sig?
    F.eks Sarah Bernhard

På forhånd tak.

Senior Member

RE: Pæoner

At fremdrive pæoner kan være en langsom proces. For at spire skal frøene have to kuldeperioder og en varmeperiode i mellem. De skal sås udenfor lige efter frøhøst, og lade dem stå i en let jord to vintre. Men er man utålmodig må man selv gemme dem på køl nogle uger og derefter opbevare dem varmt (ved 20 grader) i 6–8 uger. Her er det vigtigt, at frøene er blandet i sand og lidt spagnum. Derefter skal de have en kuldeperiode igen inden de sås.

Der er nogle som forsøger at slibe på frøskallen for at få dem til at spire mere villigt. De fleste har dog størst held med at så dem udenfor lige efter frøhøst og så vente tålmodigt. Det er bestemt værd at vente på, da man kan få mange flotte pæoner på denne måde.
    Den letteste måde er ved deling af roden om efteråret, og så trives de bedst i gruset og leret jord. De må ikke plantes dybere end de stod før.

Junior Member

Deling er også en mulighed, specielt hvis du vil have afkom som skal ligne udgangspunktet. De kan faktisk deles ret meget, bare 3 øje per stykke, delte nogle gamle klumper og fik besked på bare at del løs, og ikke en er gået til, men kun nogle få blomstrede den følgende sommer. Men nyindkøbte planter kan jo nok ikke sådan lige deles der skal plante lige have lidt tid til at etablere sig. Deles bedst om efteret og man skal huske ikke at sætte dem for dybt. Faktisk kan man opfordre planten til at dele sig ved at plante den for dybt, en af dem jeg delte havde stået på denne møde at var utrulig let at dele, men ikke noget jeg vil anbefale.

Junior Member

Tak for svarene.
    Kan jeg bruge frø fra de afblomstede hoveder? hvor mange skal jeg regne med at finde i et hoved?

På forhånd tak.

Junior Member

Antal, tjah det husker jeg ikke lige, men det er jo store frø, sådan ærteformede så et dusin eller sådan. Det skal vist stritificeres med en kulde periode, har dog ingen personlig erfaring med at så dem.