Results 1 to 3 of 3

Thread: Hjælp - ? ang. redning af Rhododendron

Junior Member

Hjælp - ? ang. redning af Rhododendron

Hej,

jeg forsøger at redde denne ranglede Rhododendron plante. Den er af de tidligere husejere blevet plantet i alm. jord, og har set kedelig ud siden vi overtog huset. Jeg besluttede mig for at flytte den sidste år, den står nu i Rhod. spagnum, men ser stadig ligeså trist ud.

Et tættere kig på stammen...

Hvad kan jeg gøre? Gode råd modtages med kyshånd. Eller har den set sine bedste dage? Jeg har læst om beskæring, men det er svært for mig at se evt. mærker i grenene, jeg kan beskære efter.

Mvh Fru K

Senior Member

RE: Hjælp - ? ang. redning af Rhododendron

Den rhododendron har stået i alm. havejord i for mange år, så den vil aldrig blive pæn eller til at redde, selv om den bliver klippet ned. Den kan måske rette sig lidt efter nogle år, men vil aldrig blive pæn. Alm. havejord er gift for surbundsplanter. I den kommende tid dukker der masser af flotte rhododendron planter op i supermarkederne til omkring 50, kr. Invester i sådan en, i stedet for ærgelser i flere år med den gamle halvdøde pind.
    Hvis det er en sydmur på fotoet er placeringen ikke god for en rhododendron, da der bliver alt for varmt om sommeren.

Junior Member

RE: Hjælp - ? ang. redning af Rhododendron

Quote Originally Posted by Mogens
    Den rhododendron har stået i alm. havejord i for mange år, så den vil aldrig blive pæn eller til at redde, selv om den bliver klippet ned. Den kan måske rette sig lidt efter nogle år, men vil aldrig blive pæn. Alm. havejord er gift for surbundsplanter. I den kommende tid dukker der masser af flotte rhododendron planter op i supermarkederne til omkring 50, kr. Invester i sådan en, i stedet for ærgelser i flere år med den gamle halvdøde pind.
    Hvis det er en sydmur på fotoet er placeringen ikke god for en rhododendron, da der bliver alt for varmt om sommeren.
    Så må jeg hellere få gravet den op igen, og smidt den ud, og plantet noget nyt der :-). Den har virkelig lidt under de tidligere forhold, så den har nok tjent sin værnepligt må man sige.

Tak for rådet.

Fru K.
    PS: Det er en østvendt mur