Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 21

Thread: Kan man få mini mini tomater?

Junior Member

RE: Kan man få mini mini tomater?

Nu holder jeg selv kirsebærtomater på min altan.
    Faktisk er det helt fint til min lille familie på fem, så jeg køber kun sjældent tomater i forretningerne.
    Men hvad er der lige sket med de store røde saftige tomater?
    Jeg husker dem fra min barndom som vældige søde i smagen – min far havde sine egne tomatplanter i drivhuset.
    Dem, du i dag køber i forretningerne, har nul smag (ØV)!

Junior Member

Quote Originally Posted by albertine
    Nu holder jeg selv kirsebærtomater på min altan.
    Faktisk er det helt fint til min lille familie på fem, så jeg køber kun sjældent tomater i forretningerne.
    Men hvad er der lige sket med de store røde saftige tomater?
    Jeg husker dem fra min barndom som vældige søde i smagen – min far havde sine egne tomatplanter i drivhuset.
    Dem, du i dag køber i forretningerne, har nul smag (ØV)!
    De findes skam stadig, bare ikke i butikkerne
    Producenterne har valgt at dyrke (F1) sorter med forlænget holdbarhed og større produktion pr. plante, frem for at fokusere på smagen - man kan ikke få det hele på en gang.
    Men man kan jo godt forstå dem, forlænget holdbarhed betyder mindre spild/færre kasserede frugter, og større produktion = flere penge i kassen. Desuden bliver tomaterne modnet ved hjælp af den naturlige gas Etylen, dvs. at de bliver plukket grønne og bliver modnet i særlige "modne-rum", så alle frugterne modnes på samme tid og ikke revner som mange naturligt modnede tomater gør.
    Alt dette betyder at de fleste tomater vi kan køber, smager som vådt pap..
    De eneste købetomater der smager nogenlunde er dem fra Katrine og Alfreds tomater http://www.tomater.dk/default.asp

Quote Originally Posted by Lone s
    Quote Originally Posted by Jesperbha
    Hej Alle

findes der en sort af tomater som er meget meget små? Tænker ikke blot på cherrytomater, men endnu mindre. F.eks. på størrelse med blåbær.

Mvh
    Jesper
    [hr]
    Hej Jesper
    Har du fået svar på dit spørgsmål?
    Ellers kan jeg fortælle at jeg har en lille (ca 3mm i dia.) rød tomat der trives fint på friland samt en lidt større hvid/gul også god på friland.
    Venlig hilsen Lone

Hej Lone
    Undskyld det sene svar. Det lyder yderst interessant. Sagde du virkelig 3 mm i diameter? :-)
    Jeg er da meget interesseret i nogle frø hvis du stadigt har nogle.

Mvh
    Jesper

Quote Originally Posted by Mogens
    Hej Jesperbha.
    Nu er det ikke alt i denne verden man kan finde på Google.
    Kirsebærtomaten er en af de ældste sorter her i Danmark. Min oldefar havde et lille gartneri i Nørresundby ved Ålborg hvor han dyrkede disse tomater, og solgte dem på torvet. Frøene fra disse tomater har vi i familien genbrugt og sået år efter år, altså igennem rigtig mange år. Det er en meget sejlivet plante hvor tomaterne er lidt større end cherry tomaten og skallen er mere sprød og der er flere frugter på hver klase, det er normalt at jeg har 80 - 100 frugter på hver plante hvert år. Den er bedst på friland og på en sydvæg.

Hej Mogens
    Har lige set dine tomater på den side Søren linker til. Meget flotte planter. De ser meget kraftige ud og med mørkegrønne blade. Kan de virkeligt nå at vokse sig så kraftige på én sæson på friland?

Er der nogle af Jer der ligger inde med frø til disse små banditter? Kunne være sjovt at prøve næste sommer.

Hejsa, vil lige vække denne tråd igen.
    Hvornår er det en god ide at begynde at forspire sine tomatfrø?

Har tidligere spurgt efter mini mini tomater. Hvor store er den største art der kan gro i Danmark?

Som jeg tidligere har spurgt, er der nogle af jer der ligger inde med frø til mini tomater? Vil meget gerne forsøge mig med dem. Håber at høre fra jer. :-)

Quote Originally Posted by Jesperbha
    Hejsa, vil lige vække denne tråd igen.
    Hvornår er det en god ide at begynde at forspire sine tomatfrø?
    Jeg syntes at du skal begynde at så dine tomatfrø fra slutningen af marts til starten af april, så de kan få en god størrelse inden de skal plantes ud.

Senior Member

Til Jesperbha.
    Jeg vil godt lige give dig et par tips vedr. tomater i vinduskarmen. Sæt kun et frø i hver potte, spireprocenten er normalt 98 %. Tomatfrø kan gå igennem en grissemave og alligevel spire.
    Sæt et hvidt stykke pap, papir eller staniol bag ved potterne i vinduskarmen, så solstrålerne reflektere på planterne, så gror de hurtigere og bliver ikke skæve.
    Du efterlyser hvor høje tomatplanter kan blive i DK. Jeg har flere gange ladet et par af min sort gro vildt op, og de nåede op på 3,5 m. højde inden frosten kom. Frugtantal pr. plante ca. 100 - 125.
    Hilsen fra en gammel gartner.

Tak for Jeres svar. 3,5 meter er godt nok meget. Ret imponerende. Jeg tænkte også på hvor stor selve tomaten kan blive.

Junior Member

Quote Originally Posted by Mogens
    Hej Jesperbha.
    Nu er det ikke alt i denne verden man kan finde på Google.
    Kirsebærtomaten er en af de ældste sorter her i Danmark. Min oldefar havde et lille gartneri i Nørresundby ved Ålborg hvor han dyrkede disse tomater, og solgte dem på torvet. Frøene fra disse tomater har vi i familien genbrugt og sået år efter år, altså igennem rigtig mange år. Det er en meget sejlivet plante hvor tomaterne er lidt større end cherry tomaten og skallen er mere sprød og der er flere frugter på hver klase, det er normalt at jeg har 80 - 100 frugter på hver plante hvert år. Den er bedst på friland og på en sydvæg.
    Hej Mogens
    Det er flerårigt gammelt opslag, men jeg prøver lykken alligevel :-)
    Jeg vil meget gerne købe eller bytte mig til et par af dine familie tomatfrø, hvis det et muligt.
    M.v.h. Birgit

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast