Results 1 to 10 of 10

Thread: Hvad er dette for en busk / hæk?

Member

Hvad er dette for en busk / hæk?

Hejsa, vi har et lille afsnit hæk med den flotte grønne plante. Den har blade året rundt. Er den velegnet til en højere hæk (omkring 1,80 - 2 m)

[attachment=543]
    Attached Images Attached Images

Senior Member

RE: Hvad er dette for en busk / hæk?

Det kræver et nærfoto. På afstand ligner det smalbladet Lauerbærkirsebær som er udmærket til hækplante, men bliver højst en meter høj. Hvis det er en dansk fremavlet art klarer den fint vores vinter, men er den udenlandsk får den nemt frostskader med brune blade.
    Til en højere hæk på 1,8m vil jeg anbefale en stedsegrøn liguster, den er nem at klippe den ene gang om året.
    (1,8m = max. højde ifl. hegnsloven i skel.)

Member

Quote Originally Posted by Mogens
    Det kræver et nærfoto. På afstand ligner det smalbladet Lauerbærkirsebær som er udmærket til hækplante, men bliver højst en meter høj. Hvis det er en dansk fremavlet art klarer den fint vores vinter, men er den udenlandsk får den nemt frostskader med brune blade.
    Til en højere hæk på 1,8m vil jeg anbefale en stedsegrøn liguster, den er nem at klippe den ene gang om året.
    (1,8m = max. højde ifl. hegnsloven i skel.)
    Hej Mogens

Det er ganske korrekt en Laurbærkirsebær. Har lige tjekket i Den Store Havebog. Du skriver at den typisk ikke bliver mere end 1 meter, men ifølge følgende side kan den mest hårdføre "Serbica" blive mere end to meter høj. Hvad skal man tro?

http://www.haveabc.dk/frontpage.aspx?id=14&type=18&dbid=a8299c92-2f86-44bf-887b-4acdcca04c8a

Senior Member

Der findes en del sorter af laurbærkirsebær, dels af geografisk op*rindelse, dels udvalgte kloner, og de varierer i højden fra ½m. til 12 m. Nogle har meget smalle blade og andre brede blade.

Member

Hvilken sort af laurbærkirsebær skal jeg vælge hvis jeg ønsker en 1,8 m tæt hæk, ikke løvfældende og hårdfør - også overfor strøsalt, da den skal stå ud mod fortorvet? Du skriver at du ville foreslå Liguster, men er af en eller anden grund ikke så glad for Liguster - måske fordi det er for almindelig. :-)

Member

Hvilken sort af laurbærkirsebær skal jeg vælge hvis jeg ønsker en 1,8 m tæt hæk, ikke løvfældende og hårdfør - også overfor strøsalt, da den skal stå ud mod fortorvet? Du skriver at du ville foreslå Liguster, men er af en eller anden grund ikke så glad for Liguster - måske fordi det er for almindelig. :-)

Senior Member

Liguster har været brugt som hækplante i rigtig mange år fordi den gror hurtigt op og tåler næsten alt slags vejr, og så kan den klippes enormt flot og lige.
    Lauerbærbuskene er ret følsomme over for vejsalt. Hvis det skal være som klippet hæk skal man gå med en beskæresaks og klippe ret forsigtigt og det tager tid. Bruges en hæksaks bliver en masse blade beskadiget og bliver brune. Serbica bliver med årene meget tyndbenet forneden. Shipkaensis kan blive 2m. høj og er en af de mest hårdføre til vores klima

Member

Hej Mogens
    Jeg kan godt høre at Liguster lyder som det lette og fornuftige valg. Blomstrer alle Ligusterhække eller er der forskel?

Member

Hej Mogens
    Jeg kan godt høre at Liguster lyder som det lette og fornuftige valg. Blomstrer alle Ligusterhække eller er der forskel?

Senior Member

Liguster byder ikke blot på smukke former. I juni og juli kommer de hvide blomsterklaser, der minder om en mellemting mellem hyld og syren og som især om aftenen udbreder en let sød duft. Hvis blomsterne får lov at sidde kommer der om efteråret glinsende sortblå (giftige) bær, der ofte sidder til om foråret. Der findes ca. 50 arter af Liguster, og alle hører til familien Oleaceae, der kaldes ligusterfamilien. Da de fleste klipper deres ligusterhæk midt på sommeren undgår man blomster og bær.