Results 1 to 6 of 6

Thread: Tidlige kartofler

Hilda_10
    Guest

Tidlige kartofler

Godaften,

Jeg har købt hus sidste år med lidt urtehave til. Nu vil jeg gerne have nogle tidlige kartofler og håber i har lidt gode tips jeg måske kan bruge :-)

Her er hvad jeg indtil nu har gjort:
    D. 22/2 har jeg købt nogle tørvpotter, fyldt lidt spagnum i bunden og derefter lagt kartoflerne til forspiring i krybekælderen.
    D. 28/2 har jeg overdækket det stykke hvori kartoflerne skal lægges, når det er vejr til det.
    Kartoflerne er af typen Solist.

Er der noget der er godt eller skidt vil jeg meget gerne vide det.
    Skal joden have en bestemt temperatur inden jeg kan lægge kartoflerne? Og hvornår kan man sådan ca regne med det er det?

Håber på gode input.

De bedste hilsner, Jacob

Spire
    Time Online
    N/A
    Avg. Time Online
    N/A

RE: Tidlige kartofler

Sidste år lagde jeg mine tidlige kartofler i jorden 20. marts. Det gav gode og tidlige kartofler. Men det afhænger jo også af hvordan vejret er.

Du skal være sikker på at kartoflerne ikke får frost, og det kan undgås på flere måder, bl.a. med afdækning af jorden som du selv gør nu.

Jeg plejer at bruge grenene fra juletræet til at hjælpe med afdækning mod kulde, og så en gang klar plast over.

Grønthøster
    Time Online
    N/A
    Avg. Time Online
    N/A

Til begynderhaven.dk
    Det er en rigtig flot hjemmeside du der har frembragt. Respekt.
    Lige et par råd. Du slås med ukrudt under dine rhodoer. Smid et tykt lag visne blade rundt om rodhalsen på planterne så det dækker alt spagnumen. Det holder ukrudtet væk og giver en glimrende muld til planterne. Alle mine rhodoer + azalier har fået et tykt lag hvert efterår i 30 år.
    Dit foto af hortensiaen er skåret alt for langt ned til jorden. Beskæring af hortensia går ud på, kun at fjerne de visne blomster om foråret. Klipper man længere ned kommer der ingen blomster det år.
    Du købte dahlia og lavendel. Dem laver du selv ved at dele dahliaknoldene og når lavendelerne klippes ned i foråret, stikker du afklippet i jorden og de fleste slår rødder.

Attached Images Attached Images

Spire
    Time Online
    N/A
    Avg. Time Online
    N/A

Hej Mogens

Tak for de fine råd, og for ros af min side.

Jeg kunne godt se at mine hortensia blev klippet for meget, og som du skriver, kom der ingen blomster sidste år. Jeg har endnu ikke klippet noget af i år, da min storebror har haft stor held med slet ikke at klippe hans. Kan du anbefale at lave være med at klippe i dem?

Jeg har et lag barkflis på 3-5 cm i rhododendronbedet, så det forsvinder jo hvis det bliver dækket af bladene. Under barken er der en fiberdug, og den gjorde nok sit arbejde de første 2 år, men herefter, vokser ukrudtet igennem den, og når det skal trækkes op, bliver meget af fiberdugen løftet med. Jeg ved ikke om jeg bliver nødt til af fjerne alt barken og tage fiberdugen væk, eller hvad jeg skal gøre ved det. Irriterende er det i hvert fald

Jeg ved godt at jeg kan dele dahliaknolde, og lave stiklinger af lavendel, men man skal jo have noget at dele af først Jeg har fundet nogle flotte dahlia rundt omkring, som jeg har fået lov til at få et par knolde af, så i år kommer der mange flere dahlia i haven end der tidligere har været.

Grønthøster
    Time Online
    N/A
    Avg. Time Online
    N/A

Tænk på, at ud i naturen er der ingen som går og klipper Hortensiaerne ned og de trives ofte bedre end i vores haver. Mange haveejere begår den fejl at placere deres Hortensia i fuld sol hele dagen. Den har det bedst i halvskygge under en let bladkrone, eller et sted hvor den er i skygge midt på dagen.
    Jeg vil anbefale dig at fjerne flis og fiberdug. Hvis flis skal holde ukrudt væk skal der mindst 20 cm. på hvert 2 - 3 år. Flis tilfører ikke jorden nogen form for næring, tvært i mod, det optager næring fra jorden medens det nedbrydes, og når det er nedbrudt er det som savsmuld, og det bruger vi jo ikke som gødning.
    Fiberdug er godt til at overdække grøntsager med, for at holde insekter væk. Mælkebøtter kan sagtens gro gennem fiberdug og igennem asfalt.
    Som sagt brug blade under alle dine buske. Om efteråret kører jeg i skoven med nogle sorte poser og fylder dem op med blade. Du får også flere fugle i haven, for de leder efter insekter mellem bladene.
    Den danske muld er fremstillet af blade, orme og insekter.

Og så ser jeg at du vil plante pil i din have. Lad for gud skyld værre. Pil gror som bare fanden. Mindst 2 m. om året når den er kommet igang. Den skal saves ned hvert år ellers bliver den nemt 15m. høj og rødderne gror ligeså langt ud i haven som kronen er bred, og dræner naboplanterne for vand og næring. Rødderne er slemme til at løfte cementdæksler og lukke for afløbet i bunden i søgning efter vand. Har selv oplevet at pilerødder er groet 8 m. under gulvet på et hus i søgning efter vand.

Spire
    Time Online
    N/A
    Avg. Time Online
    N/A

Det lyder som et godt projekt til årets have at få ryddet godt op i rhododendronbedet.

Hvis jeg får sat pilen ud i haven, er det for at få grenene, og ikke for at lade den vokse vildt, så tror godt at jeg kan holde den til et niveau hvor den ikke vokser fra mig.