Results 1 to 4 of 4

Thread: Hjælp til busk (måske et slags træ)

Hybrid View

Previous Post Previous Post   Next Post Next Post
    Junior Member

Hjælp til busk (måske et slags træ)

Vi har i mange år gået og kaldt den Fandens Spadserestok men efter at have slået det op er jeg nu langt fra sikker på at det passer, selvom den ligner og det kunne vel godt være en eller anden form for aralie.

Den vokser meget hurtigt og bliver 3-4 meter høj. Den har ingen pigge eller torne, men har lyse pletter på barken. Den blomstrer i hvide tynde 'klaser' hen på sommer og sætter ingen bær. De nye skud er rødlige, men bliver en ensfarvet mat grøn, når de er ældre.

Den spreder sig gennem et væld af rodskud og stammerne er lige og så vidt jeg kan huske laver de få eller ingen sideskud. De bøjer og kan bue helt ned til jorden. Da jeg troede, den hed fandens spadserestok, mente jeg navnet var meget passende, for den har det med at sprede sig vidt og bredt og den er meget svær at holde tilbage, da rødderne bare skal nærme sig jordoverfladen og så kommer der nye skud.

Et gammelt billede hvor der er blade og stammer med:

Junior Member

RE: Hjælp til busk (måske et slags træ)

Hej, jeg ved at det er en gammel post, men ville høre om du stadig har planten / evt et rodskud, som du vil af med. Fandt du ud af navnet? Hilsner Anne

Junior Member

Quote Originally Posted by Plantesmil
    Hej, jeg ved at det er en gammel post, men ville høre om du stadig har planten / evt et rodskud, som du vil af med. Fandt du ud af navnet? Hilsner Anne
    Hej! Jeg bor desværre/heldigvis ikke i den have mere, men jeg har siden fundet ud af at planten er en tusindtop ( http://www.haveabc.dk/18/tusindtop---sorbaria-sorbifolia ) - et meget dækkende navn!

Anne - hvis nu det stod i din profil, hvor fra i verden du er, så ville man måske kunne hjælpe. Jeg har den busk, men jeg har ikke noget posthus, så man skal kunne hente og det er så ikke ligetil hvis du befinder dig i Frederikshavn eller Rønne.